JellyPages.com

Thursday, 26 September 2013

Ukhuwah


Kita manusia TIDAK SEMPURNA.. Tidak akan ada manusia yang tidak pernah melakukan dosa dan kesilapan .. Kita terlalu berpegang dan tunduk pada ego, hinggakan ucapan maaf itu kita tidak pernah ucapkan. Aku jugak pernah merasakan begitu. Aku fikir,”Kenapa aku yang kena minta maaf sedangkan pihak yang satu lagi itulah yang bertindak memutuskan silaturahim?”

Eh ? Tak rasa sayangkah persahabatan yang dibina sebelum ni sangat-sangat erat , lepastu hancur saja ? Wahai kawanku dunia akhirat , aku cuba untuk memaafkan kesilapanmu , kekhilafanmu . Sesungguhnya hatiku masih menyayangimu . Aku cuba mengikhlaskan diri menegurmu . Tau tak ? apabila kedua-dua pihak itu ego dan tidak mahu bermuhasabah untuk mencari jalan penyelesaian, pastu kita "tak bertegur sapa" lebih 3 hari maka ianya jatuh hukum berdosa :'(

Kita sama-sama belajar agama , tau hukum agama kan ? Tapi , kenapa hang boleh terpikiaq nak buat macam tu kawan ? Allah ... 

Rasulullah saw bersabda Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan.” (Hadits riwayat Muslim)

Kawan ... maafkan kesalahan , kesilapan diriku sepanjang kita bersahabat andai ada kata-kata yang dituturku mengores hatimu ... i'm sorry .. KITA KAWAN KAN ? :) Tapi , disebabkan benda tu ukhuwah kita dah tak secantik dulu .. tiada gelak ketawa yang ada hanya kekok semata-mata . Benarlah orang kata , mencari sahabat sejati umpama mencari sebutir permata disebalik timbunan kaca . Allah .. payah sungguh .. Masih kah ada orang macam tu ? Berapa ramai ? Mungkin satu dalam seribu :'(  Wallahua'lam .


 "Persahabatan itu umpama permata 
cantik dilihat 
bernilai harganya 
apabila ia jatuh lalu pecah 
ianya boleh dicantum semula 
tetapi hasilnya mungkin tak secantik dahulu"



      


No comments:

Post a Comment